Lesní
pedagogika
Lesní
pedagogika je nový pojem. Když se začal počátkem 90. let rozšiřovat,
byli mnozí pedagogové a také lesníci nejprve nejistí. Musí se přidávat k
výchově ekologické, mediální, dopravní, konzumní, zdravotní, sexuální a
sociální také ještě lesní výchova? A proč právě les je určen jako místo pro
výchovu? Odpověď nevyplynula z teoretických diskusí o vzdělání, ale vzešla
přímo ze společenské reality. Od poloviny 80. let se objevily v německy
mluvících oblastech v krátké době četné lesnicko-pedagogické iniciativy a
zařízení pro ně rostla jako houby po dešti. K tomu se připojily skupiny
zabývající se hrami v lese, lesní mateřské školy a lesní školy, prázdninové
programy a programy pro volný čas pro velké a malé v lese. Vedle učitelů
základních škol, kteří se zajímají o přírodu a mladých skupinových
vedoucích, využili les za pedagogické pole své působnosti také ochránci
přírody a pedagogové, prosazující prožitkovou pedagogiku.
Lesní pedagogika v arboretu
Sofronka
Pro mateřské a základní školy z Plzně a okolí je možnost domluvit lesní
pedagogiku v arboretu Sofronka. Pořádáme zde akce pro jednotlivé třídy (do
30 žáků) v rámci dopoledního vyučování (cca 8:00 až 12:00) s přihlédnutím k
věku dětí. Pracovníci arboreta mají připravené speciální programy s různým
zaměřením.
V rámci lesní pedagogiky je také možné domluvit besedu o životě včel s
místním včelařem včetně ukázky života včelího společenstva v proskleném úlu.
K dispozici je volně přístupná včelí naučná stezka s 10 panely.
Po předchozí domluvě v arboretu je možné využití areálu horní plochy bez
doprovodu. Zde bylo vybudováno environmentální centrum a k dispozici je
venkovní učebna (lavice, stolky, tabule), povalový chodník mokřadem, molo v
rybníčku Vydymáček apod.
Provozní a návštěvní řád
Přihlášky na lesní pedagogiku:
kanakoval@plzen.eu
702 152 942
Lesní pedagogika
LESPED metodické listy
Pracovní sešit lesní školy
|